torsdag 9. september 2010

Padling på Telemarkskanalen

Leiekano ved brygga et steinkast fra lavvoen.

En mer strålende helgetur enn dette kunne vi ikke ha fått. Lørdags morgen 4. september vendte vi snuten mot Telemark og kom drøye to timer til Lunde og Telemark kanalcamping.

Vi slo opp lavvo på campingen og leide kano. Årer og redningsvest var inkludert i leieprisen. Vi fikk tips om turer, om hvor det var best å fiske.

Dag 1 gikk turen fra campen på Lunde sluse til Kjeldal sluse og videre til Hogga sluse. Over slusene bærer vi kanoen. Dag 2 padlet vi nedover i retning Vrangfoss.

Kjeldal sluse til venstre!

Kanalen var rolig, speilblank og behagelig å padle på. Vi bar kanoen over Kjeldal sluse og fortsatte ferden opp mot Hogga.
Blikkstille vann

Det er gøy å padle helt inntil land. Da får man øye på mange fine ting, trær, bær, sopp og dyr.  På en liten øy midt i elven stoppet vi ved en leirplass for å spise lunsj. Det ble brød med spekemat og varm kaffe kokt på stormkjøkken. Utrolig at selv pulverkaffe smaker godt når det er utendørs i "villmarken".

Stopp! Kantareller!

Og padler man så nært til land kan man praktisere øvelsen "kantarellplukking fra kano". Noen ganger er det nødvendig å gå i land, og for det meste sto jeg og klamret meg fast i treet med den en arma og plukket sopp som ble kastet opp i kanoen, med den andre.

Nydelig inn mot Hogga sluse.

Imponerende sluseanlegg.

Vi fant, vi fant!

Det ble også tid til å lete fram en og annen Geocache. Laboline har et mål om å loggen en cache i alle Norges fylker. Telemark har vi ikke cachet i før, så dette ble vår første cache i Telemark og vår første slusecache. Geocachingen gjør opplevelsen av turen enda morsommere!

Historisk sus er ikke til å unngå når anleggene er fra 1892.

Noe slitt, men stilige bygg.

Advarsel. Ubegrunnet?

800 meter over Hogga sluse advares det om tverrstrøm ved Hogga kraftverk. Anbefalingene gikk på å bære kanoen forbi disse strømmene. Men vi ble senere fortalt at dette ikke var noen fare. Bare man holdt seg til riktig side var det uproblematisk.

Greit å vite

Etter at vi hadde vandret rundt på sluseanlegget en stund, vendte vi snuten hjemover til Lunde igjen. Det begynte å bli sent på ettermiddagen og vi ville ikke risikere å måtte padle hjem i ukjent farvann i mørke.

Tennstål fungerer veldig bra til stormkjøkkenet.

Etter middag avla vi et besøk til slusekroa som lå under 200 meter fra campen. Luksus å bo slik litt ute i "villmarken" og å ha fasiliteter som kro like i nærheten.

Aftenstund.

I mørket er det godt å trekke inn i lavvoen med noe varmende i koppen. Labb hadde kjøpt ny sovepose og sov godt og behagelig hele natte. For Laboline ble natten en kjølig fornøyelse. Den gamle soveposen viste seg å ikke holde mål i den heller kjølige Telemarksnatten. Etter å ha letet fram tre ulltrøyer, to fleecjakker, to ullbukser og to treningsbukser, samt dekke soveposen med to ytterjakker og tre en topplue på hodet, ble det ikke så aller verst. På mandag etter helgen, ble det kjøpt ny sovepose til Laboline.

Dag 2.

"Der kommer Victoria!"

Søndag 5. september gikk M/S Victoria i slusa for siste gang i år. Vi ble innhentet av den flotte damen på vei fra Dalen da vi var uten og testet en annen kano. Den lå bak oss og ventet på at M/S Henrik Ibsen skulle sluses gjennom Lunde sluse. Utrolig flotte skip. Neste år blir det seilas på en av dem fra Skien-Dalen.

Stilig møte på kanalen.

M/S Henrik Ibsen speiler seg i blank kanal.
Aktivitet på Lunde sluse

Det var tilnærmet folksomt på Lunde slusekro da M/S Victoria gikk gjennom slusa for siste gang i år. Flere hadde møtt opp for å vinke takk for i år.

Slusearbeidet er manuelt arbeid og ingen jobb for pingler.

Kano under transport.

Det var ikke fult så folksomt da vi selv forserte slusen en times tid senere.

Bærehjelp

Et hyggelig dansk par bodde på samme camping som oss. Mannen heiv seg rundt og bar kanoen sammen med Labb. Flott, da fikk jeg dokumentert hvordan det går for seg. Det er helt greit å bære kanoen. Den lengste strekningen vi bar, var vel omlag 200 meter. Kanoen veier 38 kilo, og det er overkommelig. Men skal vi ta en tur senere, tar vi med oss tralla til å sette kanoen på. Det er jo ingen grunn til å slite seg ut unødvendig.

Kø på kanobrygga ved Lunde sluse.

Her er det virkelig lagt til rette for oss med kano og kajakk. De praktiske kano-bryggene er veldig kjekke og enkle å benytte seg av. Det er også mulig å reise gjennom slusene mot en avgift, men selvsagt kun når de er betjente. Det var de ikke på denne tiden av året.

"Den aller største gjedda...."

Og endelig - der satt gjedda! Min aller første gjedde! Den var rett over halvmeteren og veide over 1 kg.

En abbor ble det også. 32 cm og en halv kg!

Etter at kano var vasket og lagt på plass, ble lavvo slått ned og fisken gjort opp. Så var det bare å vende snuten hjemover igjen. Glade og svært fornøyde med en fantastisk helg. På hjemveien begynte vi å legge planer for neste års ukestur langs kanalen.